Det är förkylningstider

Men jag är frisk! Och idag blev det ca 2h tennis, skulle nog kunna spela tennis flera timmar utan att bli less! Fattar inte hur jag klarade mig tre år i Umeå utan att spela? men det var nog bra med ett break! kanske ett lite väl långt sådant dock. Men ja det är nog så att man vänjer sig snabbt vid hur saker och ting blir.
 
Det som jag tänkte skriva om är hur man ska undvika att bli förkyld, här kommer några tips:
 
  • Tvätta händerna noggrant och ofta.
  • Ät mycket frukt och grönt i olika färger.
  • Använd handsprit
  • Tvätta händerna!
  • Ät så "ren" mat som möjligt, undvik hel- och halvfabrikat.
  • Var mycket noga med sömnen.
  • Byt sängkläder och handdukar ofta.
  • Var ute i friska luften, se till att få dagsljus varje dag.
  • Undvik att bli frusen och nedkyld.
 
Men om ni nu har blivit sjuk, se då till att vila! "det är lika dumt att träna när man är sjuk som att inte träna när man är frisk" Tränar man trots att man är sjuk kan man få hjärtmuskelinflammation vilket är dödligt. Man bör alltså inte anstränga hjärtat. Men känner man sig pigg trots att man fortfarande är lite snuvig kan man börja köra igång med lättare träning. Det gäller alltså att lära känna sin egen kropp, känner du att du blir fort trött och tung i huvudet kanske du ska vila någon dag till. Har man ont i halsen bör man också vila.
 
Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0