Omega 3

(detta blev ett väldigt långt inlägg men viktigt att veta tycker jag, så läs;)

Hjärnan åldras precis som övriga kroppen, bl. a. genom inlagringar av ämnen som vi inte vill ha och som leder till åldersglömska och alzheimer. Det kan vi i möjligaste mån förhindra genom att äta flromättade långa fetter, som finns i den feta fisken. Dessa fetter "kastar" ut skräp ur hjärnan. Rekommendationerna är att äta fet fisk 3 gånger i veckan (fet fisk= lax, strömming, ål, röding, makrill eller liknande) Men ärligt talat hur ofta händer det?! Vissa veckor kanske jag gör det, men långt ifrån varje vecka.. Därför väljer jag att ta omega 3 kapslar som även har en rad andra effekter som jag nämner längre ner i detta inlägg.. Jag tror även det har en bidragande orsak till min hy som blivit bättre än vad den var förut.. Så är det några kosttilskott som jag skulle rekommendera er att ta så är det omega 3! De veckor ni äter mycket fisk är det ju bara att minska på dosen.

Här nedan kommer ytterligare fakta som jag hittat på fredrik pauluns hemsida samt ur boken "kokbok för hjärnan" och från livsmedelsverket.

Fiskens omega-3-fettsyror sänker blodfetterna, minskar inflammationer, vidgar blodkärlen och gör blodet mer lättflytande. Kan även motverka cancer och även underlätta viktminskning.

 

Ett stort antal sjukdomstillstånd har visat sig kunna mildras om patienten ökar sin konsumtion av omega-3 och vissa sjukdomar bryter inte ens ut så länge man äter omega-3

 

Effekten av hjärnans egen serotoninproduktion blir större när man får i sig omega 3. Därför är det värdefullt vid stresshantering. Forskare har kommit fram till att personer som lider av stress bör äta omega 3.

Vi behöver fiskfetter för optimal hälsa i hjärnan och kroppen i övrigt. Omega-3 har i vetenskapliga studier visat på en rad positiva hälsoeffekter som:

  • sänkning av blodfetter och blodtryck och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar
  • bibehåller blodkärlens elasticitet (bra för blodcirkulationen)
  • hjärnans kapacitet förbättras
  • ökar mängden serotonin (en må bra-substans) i hjärnan och lindrar depressioner
  • bekämpar inflammationer i hjärnans celler och blodkärl
  • cellmembranen blir mer mjuka och elastiska

Människor i dagens samhälle vill se tydliga och mätbara resultat av att spendera pengar på omega-3 jävlat direkt efter att ha tagit en kapsel helst. Men det kommer du mest troligt inte att få se. Detta eftersom de positiva effekterna av att äta omega-3 sker inuti kroppen oftast. Jag tror även det är en långsiktig hälsoförbättring, att äta mer omega-3 regelbundet i några år, då först kan man se hälsoförbättringar.

Om du nu inte vill spendera pengar på detta kan du åtminstone försöka undvika de mest omega-6-rika livsmedlen, till exempel halvfabrikat, snacks, godis, vissa vegetabiliska oljor (till exempel majs- och druvkärnolja), margariner och vissa animaliska fetter.

Omega 3 och 6 samspelar nämligen med varandra. Det ska vara lika mycket av varje. tyvärr är det många i dagens samhälle som har allt för höga omega 6 nivåer till skillnad från omega 3.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0