E-nummer

Att försöka undvika E-nummer är något jag tycker alla ska göra, för att göra det enkelt. Men alla E-nummer är inte dåliga, men det är inte så lätt att hålla rätt på dem. Därför gör man det enklast att bara försöka undvika så många som möjligt. MEN nu har jag läst att E 620 - E 625 är för glutamat i olika former. Dessa ska du verkligen försöka undvika! Det är en typ av smakstärkare som många tycker ska förbjudas. Vissa forskare menar att syntetiskt glutamat bland annat påskyndar utvecklingen av demenssjukdomar och att nervsystemet skulle kunna påverkas.

Glutamat finns naturligt i vissa råvaror såsom skaldjur och denna typ är helt ofarlig. Det är glutamatet som är syntetiskt framställt som är dåligt. Denna smakförstärkare finns tillexempel i skinka, chips, färdiga soppor och såser, med mera. Skinka som många äter varje dag till frukost på mackan, ät istället ett ägg eller ost på mackan :) Skinka innehåller tyvärr mycke konstigheter (läs på förpackningen).


Kroppen klarar av att hantera en viss mängd kemiska tillsatser men inte hur mycket som helst.


Hur svårt är det egentligen att göra egen då? Jag gjorde skagenröra i fredags med ingredienserna (räkor, ägg, rödlök, creme fraiche, dill, citron) svårare än så behöver de väl inte va?! tog max 10 min att göra och jag lovar att det är mycket godare.


(Jämförelse mellan skinkan från Enland och Sverige, tyvärr blev texten lite suddig)
Läs mer här


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0