Du är vad du äter

Att äta hälsosamt är ofta kopplat med viktnedgång.. Om jag vill avstå godis, fika osv då tror folk att man bantar. Det folk ofta glömmer är de andra positiva faktorerna som en hälsosam kost ger: ökad energi, jämnare humör, förbättrad arbetskapacitet och koncentrationsförmåga med mera. Det som jag själv märker allra tydligast är hur magen mår. Efter ett glas läsk har jag uppblåst mage resten av kvällen tillexempel. Värt? Nej. Jag tror vi ska börja lyssna mer på vad vår kropp säger. Alla är vi olika och ohälsosam kost påverkar oss alla på olika sätt.

Vad menar jag med hälsosam kost? att främst undvika färdigmat, godis, läsk, fika etc..äta så naturligt som möjligt. Bra balans mellan kolhydrater, protein och fett. Varierad kost, grönsaker och frukter för att få i sig alla viktiga antioxidanter. osv. Minska på de snabba kolhydrater (vitt bröd, vitt ris, vit pasta)

Kanske ett mål kan vara att äta hälsosamt 4 dagar i veckan i alla fall? måndag till torsdag exempelvis. :)

Att ändra sina vanor går inte på en dag och det är det som är ett stort problem, allt ska hända och ske så snabbt i dagens samhälle. Vikten ska rasa på en vecka osv. Citerar från min nuvarande favorit bok

"Lägger man ribban för högt från början så kommer man att snubbla. Höjer man den istället successivt, som tillexempel att man lägger till en ny god vana varje vecka, är chanserna att lyckas på lång sikt betydligt större. Ribban kan sänkas och höjas efter behov och form. Inte ens den mest framgångsrika höjdhopparen kan ligga på topp konstant, vissa perioder måste ribban sänkas en smula"
(Ulrika Hoffer - Råsmart familj)

Varje gång jag läser några sidor ur denna bok fascineras jag över hur bra hon skriver och förmedlar sina åsikter. Jag har tipsat er förr om denna bok och jag gör det igen... :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0