Finns det någon bättre medicin än fysisk aktivitet?

Regelbunden fysisk aktivitet har gynnsamma effekter på den fysiska och psykiska hälsan och livskvaliteten. Idag rekommenderas minst 30 minuter måttligt intensiv fysisk aktivitet dagligen för allmän hälsa och välbefinnande, medan det krävs 45-90 minuter dagligen för att uppnå energibalans. Regelbunden fysisk aktivitet påverkar hälsan bl.a. genom att:

 

  • markant minska risken för kardiovaskulära sjukdomar och halvera risken för hjärt-kärlsjukdom jämfört med fysiskt inaktiva personer
  • förebygga eller försena utvecklandet av högt blodtryck och sänka blodtrycket hos personer med högt blodtryck;
  • underlätta energibalans och öka energiförbrukningen genom att öka muskelmassan och minska andelen kroppsfett
  • förebygga och underlätta kontroll av typ 2-diabetes minska risken för fallolyckor genom att förbättra benhälsan och vidmakthålla styrka, koordination, kognitiv förmåga och balans
  • minska risken för vissa former av cancer stärka immunförsvaret
  • minska risken för depression, oro, ängslan och höja humör och självkänsla
  • förbättra kondition och muskelstyrka.

http://www.fhi.se/PageFiles/3973/r200558underlagsrapport9.pdf

 

Pratade med en gubbe när jag stod och väntade på bussen i torsdags.. Jag berättade vad jag pluggade och då kom vi in på ämnet träning när han då säger "jag hade aldrig levt och varit så pigg som jag är idag om jag inte hade hållt igång" han hade då hela sitt liv åkt längdskidor och varit och sprungit en massa lopp osv. Nu var han 87 år och höll igång genom att ta promenader till affären.

Vi har även gjort intervjuer nu senaste veckan som visat på hur personer med viss sjukdom fått ett friskare liv sen de började motionera. Intressant tycker jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0