Dagens träning

Suttit med gruppen hela dagen och skrivit på vår rapport som handlar om: friskvård för hjärt- och kärlsjuka. Håller nu på att skriva på resultatet så imorgon är vi förhoppningsvis klara! Vi har även haft kontakt med hjärt- och lungsjukas förening här i Umeå så i november ska vi få hålla i en aktivitet (som vi ska komma fram till genom granskning av forskning) för dom! Kan bli intressant :)

Efter att ha suttit vid datorn hela dagen behövdes ett träningspass, så jag och Kajsa for på Iksu och rev av ett rejält benpass så kommer garanterat ha träningsvärk imorgon!

Så här såg vårt benpass ut idag (på ett ungefär)

(Ganska få övningar men jag brukar tänka att ifall jag inte känner mig trött i benen kör jag något mer, men idag räckte det med dessa fyra benövningar för att benen skulle kännas skakiga/utpumpade/nedbrytna)
  • Benböj (körde på ca 40kg/10-12 reps - 3 set)
  • Utfallssteg med stång, 1 ben åt gången (30kg/10-15 reps - 3 set)
  • Höftextension i maskin (tror jag den heter) tar iaf sjukt mycke i baksida/rumpa.
  • Benspark (den här övningen kör jag när jag har problem med knäet) kör på låg vikt ca 10kg, använder båda benen till det uppåtgående läget sen på nervägen anväder jag ena benet och bromsar så sakta som möjligt. Här ska det bränna rejält i framsida lår och så kör jag så många reps jag orkar.. Denna typ av träning ska vara bra för att bygga upp muskler på ett rehabiliterande sätt (typ), kallas excentrisk träning.. Denna övning kör de som till exempel har opererat knäet för korsbandet.. Zlatan körde excentrisk träning när han hade problem med knäet!
Excentrisk träning = sträcker ut muskeln. I till exempel en bänkpressövning är den koncentriska fasen när du trycker upp vikterna medan den excentriska fasen motsvaras av att du håller emot på nervägen. Excentrisk träning ger förbättrad styrka i jämförelse med koncentrisk träning. Hypertrofi (muskeluppbyggnad) har också visat sig få god effekt genom excentrisk träning. Genom den excentriska rörelsen bryts muskeln ner mer och bygger större muskelfiber för att klara belastningen. http://www.muscles.se/negativ-styrketraning/

Har på senaste tid slarvat med benträningen, ungefär sen skolan började. I sommras körde jag ett benpass varje vecka och hade inga problem alls. Nu har jag inte kört ett riktigt benpass på 3-4 veckor och istället kört lite pass på iksu osv. Det har resulterat i min vanliga smärta i vänster knä som jag haft till och från i jag vet inte hur många år? I USA var det klart värst... men alla mina skador var ju värst under den tiden :P Eller armbågen var faktiskt bra ett tag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0