Crossfit

Imorse var jag iväg på iksu en sväng och tränade, grymt skönt att träna på morgonen och så har man ju nästan gymmet för sig själv :) I alla fall så prövade jag att köra ett crossfit pass, det var John som började att snacka om det igår så då tänkte jag att nä nu är det dags att jag prövar! Har som tänkt köra det väldigt länge men det har inte blivit av.

Vad är då crossfit??

CrossFit är ett styrke och konditionsprogram byggt på ständigt varierade funktionella rörelser utförda under hög intensitet

En central del av CrossFit är att övningarna utförs mot klockan. Antingen ett givet antal övningar så snabbt som möjligt. Eller en given tid under vilken du skall utföra så många rundor du kan av ett visst antal övningar. Detta gör att du hela tiden kan se framsteg och tävla med dig själv eller en kompis. Du får svart på vitt varje pass hur du utvecklas! Det är sällan ett pass är längre än 30min.


Varje dag kommer det ut "dagens pass" på http://www.crossfitnordic.se/category/dagens-pass/ med filmbeskrivning på alla övningar, hur bra som helst!

Så idag var det:
  • Knäböj 90% av din kapacitet 3 reps och 4 set. (jag körde inte riktigt 90% av min kapacitet med tanke på mitt ostabila vänster knä)
Därefter kör man dessa tre övningar nedan som ett set och så kör man så många set man hinner på 8 min.
  • 6st goblet squats med 8kg kettlebell
  • 2st Thrusters med 8kg kettlebell
  • 24 double unders (dubbelhopp med hopprep)
Jag lyckades knåpa ihop 8 set, SJUKT jobbigt.. Jobbigare än det låter vill jag lova. Sen kan man köra exakt samma pass igen någon gång och försöka klara ännu fler set. Mycket bra och effektiv träning.

På iksu finns det en pass man kan gå på som heter total training, det liknar crossfit och då har man också en ledare (som ofta är en personlig tränare) som fixar alla övningar och hjälper till med teknik. Dumpa bodypump och kör detta istället är mitt råd, i bodypump har inte gruppledaren möjlighet att gå runt och hjälpa folk med teknik och oftast när man går på dessa pass ser man folk med hemsk teknik = skaderisk på hög nivå.

Det roliga med total training är också att man aldrig har någon aning vilka övningar som väntar när man kommer på dessa pass. :) Alltså är det bra variation, i bodypump körs samma pass vecka ut och vecka in i 4 månader eller vad det nu är? Om man kör detta vecka ut och vecka in lär sig musklerna med andra ord vad som väntar och man utvecklar inte sin styrka på samma sätt, man underhåller den...vilket iof också är bra men det är ju bättre att både underhålla och förbättra, eller? :) MEN, man ska köra det man tycker är kul. Den bästa träningen är den som blir av ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0