Besök hos sjukgymnast

Igår var jag hos sjukgymnasten för mitt knä. Det visade sig att det var hopparknä! Detta är då det skett små rupturer på patellasenan pga överbelastning.

Besöket gick väldigt snabbt, max 10 min. Jag fick knappt beskriva min "historia" utan han bestämde sig väldigt snabbt för att det var hopparknä. Sen undersökte han och fann:
  • Slemsäck bakom v-knä som var svullet el inflammerad (kommer ej ihåg) iaf gjorde de väldigt ont där när han tryckte
  • Glapp i v-knä - men de var inge farligt tydligen
Sjukgymnast - "det är bara att köra på, du kommer allt eftersom att glömma smärtan"
Jag - Men kan jag inte träna upp musklerna runt om då, excentrisk träning för att de ska bli bättre?
Sjukgymnast - Alltså det är ju senan som är trasig och du kan vila men då måste du vila väldigt länge för att den ska läka och det är inte säkert att det hjälper. När den har blivit trasig en gång bildas ärr som lätt går upp när du tränar hårt igen.. Men det är viktigt att du värmer upp innan du ska träna, värmande knäskydd kan också hjälpa.
Jag - Jaha (jag var ju typ chockad) ... Men så det är bara att köra på då alltså?
Sjukgymnast - jajjamän!

Nu har jag hört från diverse källor att man visst ska köra excentrisk träning, träna upp musklerna runt om för att minska belastning på knäet så kan man lindra besvären!

Vad snackade sjukgymnasten om egentligen??? Var han stressad så han inte orkade visa mig övningar?? Måste ha hamnat hos sämsta sjukgymnasten någonsin. Ofta när man går till doktorer osv då är dom så stressade att dom inte har tid för patienterna och det är något som gör mig grymt irriterad!

Tur har jag i alla fall som har kunniga vänner och lärare som är sjukgymnaster osv. Har fått lite övningar nu iaf som jag ska köra och bli bra så att jag kan köra på som vanligt. Men jag kommer nog alltid måsta underhålla mitt knä för att jag inte ska få ont igen! Så så är det..

Tiden springer iväg...Måste plugga! Tenta imorgon



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0