Dagens lunch

Idag blev det blodpudding till lunch, tycker det är både gott, billigt och enkelt. Dessutom innehåller det mycket järn och andra viktiga näringsämnen! Däremot kan man göra denna maträtt lite nyttigare, vet att det finns många olika tillbehör till denna maträtt men jag har alltid haft smör och sylt till. För att det ska bli lite nyttigare har jag istället:

- Blodpudding utan tillsatt socker (finns på vissa affärer, och jag känner ingen större skillnad från den vanliga)
- Hemlagad lingonsylt med mindre socker (typ rårörd lingonsylt)
- Keso

För att ta upp all järn som blodpudding innehåller ska man inte dricka mjölk till eftersom kalcium hindrar upptaget av järn, istället ska man dricka tex juice eller något som innehåller C-vitamin eftersom det kan förbättra upptaget av järn. Jag tycker inte riktigt det passar med juice till men jag brukar äta en morot till (innehåller inte jätte stora mängder C-vitamin men lite iaf).

(lånad bild)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0