Kvällsmål

Jag har tyvärr dragit på mig en förkylning, började känna irritation i halsen i söndags och sen gick det utför. Halsen är bättre nu men huvudvärken är värst..Jag är totalt orkeslös.. Hatar känslan att inte orka göra något, har en lång "att göra lista" men den är svår att beta av när jag endast orkar ligga och se på tv. Tar nog ut all energi på skolan under dagen. Men jag är så stolt över mig och Emelie som i veckan skrivit klart vårat arbete, bara finjusteringar kvar!! Vi trodde att vi skulle måste sitta på kvällarna för att bli klar innan jul. Men icket :)

När jag är sjuk har jag ofta inte samma matlust som vanligt MEN det är superviktigt att äta ändå! Kroppen jobbar nämligen så hårt för att få bort virus och skit därför behövs näring för att kroppen ska kunna ta bort dessa virus. Man ska försöka äta så näringsriktigt som möjligt, alltså inge färdigmat & hel/halvfabrikat där näringen försvunnit i alla processer. Det viktigt att få i sig fullvärdig näring helt enkelt. Speciellt mycket vitaminer! Dessa fel gjorde jag när jag var ung....När jag var sjuk var jag inte hungrig och jag åt ju då inte heller så mycket och detta resulterade ju i lång återhämtning från sjukdom, ännu mer sjukdomar, lätt att bli sjuk igen osv osv. Var väldigt ofta sjuk förut och nu när jag läst kost har jag förstått varför.

Kvällsmålet blev kesella med apelsin & kiwi (protein och mycket vitaminer)

Jag anser att ett kvällsmål ska innehålla framförallt protein (kroppens byggstenar) eftersom det är under natten "allt händer" kroppen reparerar och bygger upp. Kolhydrater ger energi, men vad ska jag ha energin till när jag snart ska sova?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0