Dagens föreläsning

Motion som prevention = fysisk aktivitet för att förebygga sjukdomar

Pedagogisk lärare och intressant lektion! Känner bara hur jag vill ut i arbetslivet och hjälpa människor!! Känner även att jag har mycket mer jag vill lära mig. Drömmen just nu är nog att arbeta deltid och samtidigt plugga.. hur perfekt vore inte det?

Hur som helst, några intressanta punkter från föreläsningen:

Fysisk aktivitet ger minskad risk för:
  • Hjärt- och kärlsjukdom
  • Diabetes typ 2
  • Övervikt
  • Benskörhet
  • Cancer
  • Psykisk ohälsa depression/ångest
  • Demens
  • Blodpropp
  • Infektioner

Det görs en studie här i Umeå på demens och fysisk aktivitet..Efter bara 6 veckors fysisk aktivitet har man sett förbättringar och efter 6 månader syns tydliga skillnader på magnetröntgen.. Den gråa substansen ökar av träning!

 


 

Om du röker och inte tränar är det dags att ändra på detta (om du nu inte vill dö i förtid)

  • Om du då slutar röka minskar du chansen att dö i förtid med 50 %
  • Om du börjar träna och får bättre kondition minskar du chansen att dö i förtid med 65%

 


 

- Man ska heller inte stirra sig blind på övervikt..Vissa kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt men att vara tunn och underviktig är värre än att vara vältränad och lite överviktig.

 

 


 

Hälsofrämjande träningsrekommendationer

- Minst 30 min daglig aktivitet med måttlig intensitet (exempelvis en rask promenad)

- Kan vara uppdelad på flera mindre perioder, minst 10min/pass (gå till jobbet 15 min och hem 15 min)

 

En rekommendation på maximal sittid per dag kommer nog snart! Tänk på att allt som du gör förutom att sitta är bra, laga mat, städa, stå osv. :)

 

Nu tar jag helg...eller gör jag det?! jobb på ICA imorgon och plugg på söndag inför tenta... AJA snart är det jullov i alla fall! Hoppas ni har en bra helg!




Kommentarer
Postat av: carolina - självkänsla, föräldraskap & graviditet

Jätteintressanta punkter!!

2011-12-09 @ 19:48:04
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0