Söndag

Solen har faktiskt varit framme hyffsat mycket idag, så jag har pendlat ut och in genom fönstret ^^ Men sen på eftermiddagen var solen framme riktigt länge så jag och Tess låg på taken och solade! Jag tror att det har tagit på, känner att det hettar till på kinderna^^! I veckan ska jag riktigt ligga i med solning!! Bal om en vecka för tusan!

Jag lånade en bok på bibloteket som heter löptränarens nya handbok! Den är skit bra faktiskt, finns jätte många bra tips och grejer, typ:
- Så får du lust att löpträna
- Klädsel för löpträning
- Så kommer du igång'
- Så undviker du skador
- Pulsen, hur man ska andas
- Spring dig smal
- Ät dig i toppform
osv...

Sen fanns det ett roligt test som jag provade, :)

Är du i god form? heter det.

Då ska du springa upp och ner från en vanlig köksstol tillexempel, (40 cm hög ska den vara för kvinnor 50 för män) Det ska du göra i 5 min i jämnt tempo (jobbigare än vad jag trodde)
Sen sätter du dig och vilar 1min
Därefter vilar du ytterligare 30 sek men då ska du räkna dina pulsslag under 30 sek
Vila 30 sek utan att räkna
Vila 30 sek till räkna pulsslag
Vila 30 sek igen utan att räkna
Och sista vila 30 sek och räkna

Nu ska du ha fått ihop 3 tal för din puls.

Då tar du 100x300 dividerat med summan av pulsslagen x2 = Då får du din testpoäng

Under 55 = Du behöver verkligen motionera!
55-64 = Acceptabel
65-79 = Bra
80-89 = Mycket bra
Över 90 = Utmärkt


Här är vi ute och springer i Spanien på ett läger vi hade.

Här har ni 9 bra skäl för att löpträna:
  • Aldrig mer snuva - Löpning stärker kroppens immunförsvar
  • Friskare hjärta - Minskar risken för blodproppar och andra hjärt-kärl sjukdomar
  • Sundare vikt - Förebygga diabetes genom att hålla vikten nere och motionera regelbundet
  • Bättre sexuell förmåga - Bättre sexliv
  • Du blir klokare - Försök visar att möss bildar fler hjärnceller och blir klokare när de springer.
  • Humöret förbättras
  • Bra lungor - Redan i 25-årsåldern börjar båra lungor bli sämre på att ta upp syre. Löpningen motverkar detta.
  • Starkare benstomme - Löpning stärker skelletet och förebygger benskörhet
  • Större muskler och mindre åderbråck
Bra va?! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0